استراتژی شرکت فولاد مبارکه در حوزه بازاریابی
اولویت فولاد مبارکه تامین نیاز صنایع پاییندستی است
معاون فروش و بازاريابي فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به تاريخچه عملکردي فولادمبارکه در تامين نياز داخل به ورقهاي فولادي تحليل خود از آينده بازار فولاد و استراتژيهاي شرکت فولاد مبارکه در حوزه بازاريابي و فروش را ارائه کرد.
به گزارش استیل تریدر، معاون فروش و بازاريابي فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به تاريخچه عملکردي فولادمبارکه در تامين نياز داخل به ورقهاي فولادي تحليل خود از آينده بازار فولاد و استراتژيهاي شرکت فولاد مبارکه در حوزه بازاريابي و فروش را ارائه کرد. اکبری افزود: فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترين فولادساز منطقه با سهم 50درصدي از توليد فولاد کشور، از ابتداي بهرهبرداري تاکنون با توليد و عرضه بيش از 85 ميليون تن انواع محصولات فولادي، تامين نياز صنايع پايين دستي نظير خودروسازي، لوله و پروفيل ساختماني، انتقال سيالات، صنايع بسته بندي و... را اولويت اصلي خود قرار داده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اينکه تقاضاي بازار داخل طي سالهاي اخير به سبب رکود در بخشهاي محرک مصرف فولاد کشور دچار افت چشمگيري شد و از 5/ 11 ميليون تن در سال 90 به حدود 5/ 8 ميليون تن در سال گذشته رسيد و همزمان واردات فولاد با استفاده از کد تعرفههاي 4درصدي فولادهاي ممزوج و اختصاص ارز مبادلهاي و کاهش شديد قيمت جهاني، به شدت رشد کرد و به 7/ 3 ميليون تن بالغ شد که رشدي 32درصدي نسبت به سال قبل داشت. معاون فروش و بازاريابي فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: با اين حال کاهش شديد قيمتهاي جهاني و افزايش واردات در کنار افت تقاضاي داخل، فشار سنگيني را متوجه فولادسازهاي داخل کرد به گونهاي که صنعت فولاد کشور در سال گذشته تنها با 55درصد ظرفيت خود اقدام به فعاليت کرده است.
وی افزود: اين واقعيت تلخ در حالي رخ داد که توسعه صنعت فولاد به علت اهميت استراتژيک آن در توسعه اقتصادي و اشتغال کشور در اهداف سند چشمانداز تا بيش از دو برابر ظرفيتهاي فعلي هدفگذاري شده است که با توجه به سرمايه بر بودن اين صنعت و حال و روز فعلي فعالان اين بخش که در حال دست و پا زدن جهت حفظ بقاي خود هستند، تحقق اين چشمانداز دشوار خواهد بود. دولت يازدهم نيز از ابتداي سال جاري و البته ديرتر از ساير کشورهاي توليدکننده فولاد اقدام به افزايش تعرفهها از 15درصد به 20درصد و مسدود کردن راههاي فرار واردکنندگان از طريق بهرهگيري از کد تعرفههاي فولادهاي ممزوج آلیاژی کرد که در مقايسه با ساير کشورها که به سرعت افزايش تعرفه واردات را عملياتي کردند، ديرتر اقدام کرد.
به گفته وی، هرچند اعمال تعرفه در کنار افزايش اخير قيمتهاي جهاني ميتواند براي صنعت فولاد کشور اميدبخش باشد، اما با توجه به اينکه قيمتهاي جهاني هنوز با قيمتهاي دو سال قبل از آن فاصله زيادي دارد، تداوم پوشش حمايتي تعرفه را امري ضروري و موجه کرده است. اکبری افزود: بنابراين کماکان توجه به صادرات در کنار تامين نياز داخل اجتنابناپذير است، همچنان که دولتمردان نيز همواره افزايش صادرات غيرنفتي و کاهش اتکا به درآمدهاي نفتي را مورد توجه قرار دادهاند.
استیل تریدر | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان