خطوط ریلی، از مهمترین زیرساختهای مورد نیاز بخش معدن است
توقف قطار توسعه در ایستگاه حمل و نقل ریلی
تکمیل زنجیره ارزش در بخش معدن امروزه یکی از اولویتهای اصلی دولت و بخش خصوصی به شمار میآید تا بیش از گذشته شاهد توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی در کشور باشیم، اما نباید فراموش کرد عوامل مختلفی در توسعه بخش معدن و ایجاد زنجیره ارزش تاثیرگذار است.
به گزارش استیل تریدر، حمل ونقل را میتوان یکی از مهم ترین عوامل موثر در توسعه بخش معدن دانست، این در حالی است که فعالان بخش معدن بر توسعه خطوط ریلی در این بخش تاکید داشته و حتی برای ایجاد زیرساختهای لازم اعلام آمادگی کردهاند. توسعه خطوط حملو نقل ریلی میتواند در کنار تسریع صادرات مواد و محصولات معدنی، توسعه صنایع معدنی در کشور را نیز به همراه داشته باشد. برخی از ۷طرح فولادی از معادن سنگ آهن دور بوده درنتیجه ایجاد خطوط ریلی در بخش معدن میتواند در تامین مواد اولیه این واحدها نقش مهمی را ایفا کند.
بدون شک کاهش قیمت تمام شده و کاهش مصرف سوخت از دلایلی است که بر اهمیت ایجاد خطوط ریلی میافزاید. امروزه بخش عمدهای از حملونقل مواد معدنی در کشورهای معدن خیز دنیا به وسیله خطوط ریلی انجام میشود، در نتیجه ایران با در اختیار داشتن ظرفیتهای معدنی در حوزه حمل و نقل مواد معدنی نباید از دیگر کشورها عقب بماند.
اهمیت توسعه خطوط ریلی در بخش معدن
افشین حسینی، بازرس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن ایران درباره اهمیت توسعه خطوط ریلی در بخش معدن، اظهار کرد: توسعه خطوط ریلی در بخش معدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور کلی در کشورهای معدنی دنیا، حمل ونقل مواد معدنی به وسیله زیرساختهای ریلی انجام میشود. البته برخی کشورها پا را در این موضوع فراتر گذاشته و در معادنی که نزدیک به پورتهای خروجی است مواد را به صورت مستقیم و به وسیله نوار نقاله حمل میکنند. در واقع نوار نقاله از معدن تا بندر وجود دارد و مواد به طور مستقیم به بندر میرسد.
وی افزود: این موضوع کاهش قیمت تمام شده را به همراه دارد. هرچند کمی خاص است اما به صورت عمومی، وظیفه حمل مواد معدنی در دنیا برعهده حملو نقل ریلی است. وی تاکیدکرد: کشورهای معدنی دنیا به منظور استفاده از خطوط ریلی برای حمل مواد معدنی امکانات خاصی در اختیار دارند. به عنوان مثال دارای واگنهای ویژه بوده و در مجموعه معادن ایستگاههای قطار وجود دارد و همچنین از فناوری خاصی برای حمل و نقل استفاده میشود. در واقع تمامی امکانات و زیرساختهای لازم برای حمل مواد معدنی به صورت ریلی در معادن در نظر گرفته شده است.
به گفته حسینی، توسعه خطوط ریلی در بخش معدن منطقهای است. به عنوان مثال در حال حاضر امکانات و بستههایی در خراسان رضوی وجود دارد اما این امکانات نیازمند تقویت است. در واقع مناطقی که دارای مجموعههای معدنی هستند بدون شک ایجاد خطوط ریلی در این مناطق از توجیه اقتصادی بیشتری برخوردار است.
بازرس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن ایران درباره این موضوع که ایجاد خطوط ریلی در بخش معدن تا چه اندازه جدی گرفته شده است نیز تصریح کرد: در همایش سنگآهن سال گذشته مدیرعامل شرکت راهآهن حضور داشته و اظهار کردند، با توجه به اینکه زیرساختهای ریلی میتواند در صرفهجویی مصرف سوخت موثر باشد، در نتیجه وزارت نفت در اینباره یارانههایی را در نظر گرفته تا بتوانیم زیرساختهای لازم را ایجاد کنیم. وی در ادامه برای همکاری در این موضوع اعلام آمادگی کرد و گفت: متاسفانه تا به امروز اقدامی در این رابطه انجام نشده است.
آمادگی بخش خصوصی برای همکاری
حسینی با بیان اینکه ایجاد خطوط ریلی در بخش معدن تنها به خروج مواد معدنی از کشور و صادرات آنها محدود نمیشود. اگر نگاهی به ۷طرح فولادی داشته باشیم خواهیم دید که این طرحها چندان به معادن نزدیک نیستند در نتیجه نیازمند توسعه خطوط حملو نقل به ویژه حمل ونقل ریلی هستند. از سوی دیگر حمل و نقل ریلی در ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن نیز موثر خواهد بود. به گفته حسینی، متاسفانه تا به امروز اتفاق خاصی در ایجاد خطوط حمل ونقل ریلی در بخش معدن رخ نداده و حضور مدیرعامل شرکت راه آهن در همایش سنگ آهن، تنها برخورد نزدیک ما با مسئولان راه آهن بود.
البته ما به عنوان بخش خصوصی در سندی که برای سنگآهن در حال تدوین است بر ایجاد خطوط حملونقل ریلی توجه ویژه داشتهایم. هرچند ایجاد زیرساختهای حملونقل بر عهده دولت است اما بخش خصوصی نیز آمادگی دارد تا در این زمینه وارد همکاری شده و میتواند عهدهدار مسئولیتی درباره این موضوع باشد. در واقع بخش خصوصی میتواند در حوزه تکمیل اطلاعات اولیه و همچنین بحث سرمایه گذاری نیز وارد همکاری شود.
وی گفت: امروز در کشور ترکیه، ۱۱برابر ایران خطوط ریلی وجود دارد، در نتیجه تمامی نقل و انتقالات آنها از طریق خطوط ریلی انجام میشود و متاسفانه در این زمینه ما بسیار عقب ماندهایم. در نتیجه ایجاد خطوط ریلی و زیرساختهای لازم برای آن امروز یک الزام به شمار میآید.
استیل تریدر | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان