کاهش هزینههای سربار، راهی برای افزایش تولید مس
محصولات جدید، فروش مس را افزایش میدهد
از حدود ۲سال گذشته تاکنون صادرات برخی فلزات معدنی ایران کاهش یافته چرا که با کاهش حدود ۲درصدی رشد اقتصادی چین، قیمت جهانی این فلزات ازجمله مس با کاهش زیادی روبهرو بوده، و قیمت مس در بازار جهانی به کمترین مقدار خود در۶ سال اخیر رسیده است.
به گزارش استیل تریدر، در ایران نیز میزان صادرات محصولات مس ۷۰درصد افت کرده است.این در حالی است که براساس اعلام گمرک ایران، صادرات سنگ مس و کنسانترههای آن در ۵ ماه نخست امسال، بیش از ۸ برابر شده و با توجه به کاهش قیمت جهانی محصولات مس و افزایش هزینههای تولید، این امر نشان دهنده یک تناقض است.مس یکی از فلزاتی است که با شروع قرن بیست و یکم میلادی، چشمانداز مثبتی برای تولیدکنندگان خود ترسیم میکرد و در طول چندین سال قیمت جهانی این فلز به بیش از ۱۰هزار دلار در هر تن هم رسید، اما طولی نکشید که قیمت این فلز در بازار جهانی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.
کاهش قیمت، جهانی است
کاهش تولید مس و صادرات آن تنها مربوط به کشور ایران نمیشود، بلکه بسیاری از تولید کنندگان مس سراسر جهان در این سالها اقدام به کاهش تولید، تعدیل نیروها و حتی تعطیلی معادن خود کردهاند که به گفته بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی تمامی این موارد، کاهش رشد اقتصادی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده مس دنیا است.کاهش قیمت مس در بازار جهانی سبب شده فرآیند فرآوری این فلز در بسیاری از کشورها هزینه بیشتری داشته باشد و تولید و صادرات آن برای آنها صرفه اقتصادی مطلوبی نداشته باشد.
البته با توجه به اینکه در ماه اخیر میلادی میزان نیاز به مس نسبت به عرضه آن در بازار جهانی افزایش یافته، برخی منابع خبری معتقدند که ممکن است همین موضوع سبب افزایش قیمت مس در دنیا و به تبع آن، افزایش سطح تولید و صادرات شود.تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی در ایران میگویند نوسانات قیمتهای جهانی، بالا بودن قیمت تمامشده تولید مواد معدنی و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین در ۲ سال گذشته از دلایل افت صادرات محصولات معدنی بوده است.
محصولات جدید مسی رونق یابد
با توجه به شرایط بحران جهانی مس برای اینکه این میزان فروش افزایش یابد باید تولید کنندگان ایرانی اقدام به تولید محصولات جدیدی کنند تا بدین وسیله تقاضا بالا رفته و بحران موجود با راهکارهای اساسی مدیریت شود.حسین ثقفی، مجری طرح تغلیظ مس «سونگون» درباره وضعیت مس در شرایط کنونی میگوید: رکود مس در شرایط کنونی که با کاهش قیمت و کاهش صادرات روبهرو است تنها بر ایران حکم فرما نیست بلکه در تمام بازارهای جهانی این رکود حاکم است و تنها راه حل این است که با مدیریت بحران و تولید محصولات جدید شرایط مناسبتری ایجاد شود.وی میافزاید: تا زمانی که تقاضا پایین باشد فروش هم کاهش پیدا میکند و در نتیجه تا حد زیادی از میزان صادرات هم کاسته میشود.
این در حالی است که در شرایط کنونی بازار بحث عملیات بانکی و انتقال پول هم با مشکلات خاص خود روبهرو است.وی خاطرنشان میکند: اگر برای افزایش فروش در چنین شرایطی از راهکارهای مناسب استفاده نشود ممکن است فروش کاهش پیدا کرده و در نتیجه برخی از واحدهای تولیدی با تعطیلی یا تعدیل نیرو همراه شوند.
ثقفی تاکید میکند: یکی از عمدهترین راهکارهایی که باید در نظر گرفته شود این است که سرفصلهای مختلفی برای کاهش قیمت تمام شده محصولات در نظر گرفته شود بهویژه در بخش هزینههای سربار که میتواند تا حد زیادی راهگشا باشد.مجری طرح تغلیظ مس «سونگون» اظهار میکند: زمانی که هزینههای سربار کاهش پیدا کند بهرهوری افزایش یافته و در نتیجه میتوان محصولات بیشتری را به تولید رساند و هر چه محصولات با قیمت تمام شده کمتری تولید شود به همان نسبت امکان صادرات کالا افزایش بیشتری پیدا میکند.
وی خاطرنشان میکند: توسعه بازارهای داخلی و صنایع پاییندستی منجر به افزایش فروش داخلی میشود در نتیجه باید در این بخش مطالعات را گستردهتر کرده و از راهکارهای مناسبی استفاده کنیم.وی درباره تولید محصولات جدید بیان میکند: با توجه به اساسنامه شرکت ملی مس تولید محصولات جدید در این حوزه تعریف نشده و ورود پیدا نکرده اما برای اینکه میزان فروش افزایش پیدا کند باید از روشهای گوناگون برای تولید محصولات جدید استفاده شود.ثقفی عنوان میکند: درصد مناسبی از پروژههای ساختمانی و شهری نیازمند محصولات مسی هستند ولی بیشتر این کالاها از سایر کشورها وارد ایران میشود اگر بتوانیم این محصولات را در داخل کشور تولید کنیم تحولی اساسی در این حوزه ایجاد خواهد شد.
وی میگوید: صنعت مس مانند بسیاری از بخشهای دیگر صنعت نیازمند کارهای جدیدی است زیرا بازارهای جهانی به دنبال محصولات جدید هستند و تنها در این شرایط است که بازار مس تکانی میخورد و از این رکود خارج میشود.وی تصریح میکند: با توجه به بحرانی که مدتی است در بازار فلزات دنیا به وجود آمده، امید داریم در آیندهای نهچندان دور قیمت مس افزایش یابد و اقتصاد دنیا تکانی بخورد.ثقفی اظهار میکند: در هرکجا که توسعه و سازندگی باشد در آنجا محصولات تاثیرگذار مس را مشاهده خواهیم کرد چرا که مس، کالایی است که از پارامترهای توسعه و سازندگی به شمار میآید.
کاهش هزینههای سربار با فرآوری
برای کاهش هزینههای سربار در تولید مس لازم است از روشهای فرآوری نوین استفاده کنیم زیرا با فرآوری میتوان تا حد زیادی هزینههای اضافه را کاهش داد.سارا یوسفیفر، کارشناس مس در این باره میگوید: با توجه به اینکه مدتها است با کاهش قیمت مس در بازارهای جهانی و بازار کشور روبهرو هستیم برای جلوگیری از این روند باید از راهکارهای مناسبی استفاده کنیم تا بدین وسیله امکان رقابت در بازار را داشته باشیم. وی تصریح میکند: در این شرایط باید مطالعات گستردهای روی کاهش هزینهها در بخش استخراج و تولید چراکه تا زمانی که با هزینههای بالا به تولید محصولات مسی بپردازیم امکان افزایش تولید و صادرات وجود نخواهد داشت و در نتیجه شرایط برای رقابت سختتر میشود.
وی خاطر نشان میکند: از جمله راهکارهایی که در اینباره از اهمیت فراوانی برخوردار است استفاده از فرآوری پرتابل است که تا حد زیادی میتواند هزینهها را کاهش داده و محصولاتی با کیفیت بالا و هزینه تمام شده پایینتر تولید کنند. یوسفیفر بیان میکند: درحال حاضر با توجه به بحرانی که در این صنعت وجود دارد باید از سیستمهای فرآوری نوین استفاده کرد تا بدین وسیله قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد زیرا اگر نتوانیم هزینهای سربار را در این بخش کاهش دهیم باید منتظر ورود محصولات خارجی با قیمتهای کمتر باشیم.
- بهناز صفری-
استیل تریدر | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان